Velkommen, gjester
Brukernavn: Passord: Husk meg

EMNE: PL: Tottenham (9) - Watford (20) Lørdag 19. oktober klokka 16:00

PL: Tottenham (9) - Watford (20) Lørdag 19. oktober klokka 16:00 5 måneder 2 uker ago #77485

• Dougie
  • Dougie's profilbilde
Hvordan er det å ta i at Tottenham har stagnert de siste to årene? Både enkeltspillere og laget har blitt gradvis dårligere siden 16-17-sesongen?

Kjøper at det er en hårfin balanse, og personlig er våren 2019 kanskje den morsomte jeg kan huske som supporter - pga enkeltøyeblikkene. Men rimelig umulig å overse de lange linjene. De er der, selv om Pochettino var en litt shady straffe unna å vinne CL (da hadde han forøvrig neppe vært trenern vår nå).

Så tror (og håper) jeg personlig at Pochettino fortsatt får tid. Som flere andre her har vært inne på, det han har gjort for klubben er selvsagt nok til å få det. Men hvis han ikke gjør noe snart, er jeg redd den tiden blir knapp. Greit nok at spillerne sier i media at de er motivert; hva ellers skal de si? Er bare å se på banen, så ser man at mange av spillerne ikke har tilstrekkelig med driv til å tilfredsstille hans krav. At det skjer uten konsekvenser, synes jeg er litt spess.

Det betyr ikke at han «mistet garderoben», men det er oftere det blir tilfelle når en spillergruppe er på dette stadiet enn at det ikke skjer. Og hvis det skjer at spillerne vender seg mot ham, så er det ingenting som kan gjøres. Så får vi håpe Pochettino har det som skal til, at han er en av de få typene som klarer å snu en sånn trend (he’s magic you know osv).

Kampen mot Liverpool blir selvsagt den store testen (vi kan slå Røde Stjerne 6-0, men det spiller liten rolle hvis vi blir smadra på Anfield). Vil som supporter selvsagt alltid håpe på best mulig resultat. Men i den kampen er det først og fremst prestasjon som gjelder. Tar feks heller et tilsvarende tap som på Anfield i våres (selv om det tapet var blytungt), enn at vi har griseflaks (som på Etihad tidligere i høst) og klamrer oss til et poeng. Det viktigste for å snu trenden vil være at laget evt ser at de kan matche Englands beste lag på bortebane.
"Soldado, oh oh oh, Soldado, oh oh oh, he came from sunny Spain, to train with Harry Kane"
Siste endring: 5 måneder 2 uker ago av Dougie.
Du må registrere deg og logge inn for å kunne skrive i forumet.
Følgende bruker har takket deg: Knut

PL: Tottenham (9) - Watford (20) Lørdag 19. oktober klokka 16:00 5 måneder 2 uker ago #77487

• HH
  • HH's profilbilde
Gode muligheter for at Liverpool kan gi noen svar. Jeg tror på ingen måte at vi spiller fantastisk fotball til helga, men den kan si noe om troppens forhold til Pochettino. Ryker vi 7-0 og hele laget gir opp? Kjemper vi som løver, men taper 3-0 bare fordi vi er for dårlige? Evt. hever vi oss til å faktisk matche Liverpool? Spiller for spiller ser jeg ikke helt den elleville forskjellen mellom lagene.

Det forandrer for meg ikke hva som har skjedd siden vi klarte 86 poeng. 77 poeng i påfølgende og 71 i fjor. 71 poeng er ikke fullstendig ute av rekkevidde enda selvsagt, men det vil overraske meg stort om vi klarer det. Vi er allerede ganske godt på etterskudd med 12 poeng på 9 kamper for å holde tempoet til 71 poeng (i praksis må vi snitte til 77 poeng resten av sesongen for å få 71 poeng nå).

PL: Tottenham (9) - Watford (20) Lørdag 19. oktober klokka 16:00 5 måneder 2 uker ago #77488

• Loyd
  • Loyd's profilbilde
  • AKA rihno...
Vet ikke om jeg helt forstår avslutningen din. Spiller vi bra og taper så er det bedre enn å spille dårlig å få 1 poeng?
Rent objektivt så vil vel 1 poeng være bedre enn 0, faktisk subjektivt også...

Men.... Du har rett i at vi har stagnert i poengfangsten, men hvis man ser hva Poch har fått til siden han kom inn så vil jeg hevde stabil kvalitet selv om det er en liten dupp nå. Vi tåler fremdeles noen tap før vi begynner å slite med å passere 70 poeng denne sesongen også. De 15 sesongene før Poch bikka vi 70 to ganger! Nå 4 av 5. Klarer han 5 av 6 så blir det bare enda mer imponerende. Det er greit å sette ting i perspektiv.

Sesong. Plassering. Poeng.
2000/01. 12. 49
01/02. 9. 50
02/03. 10. 50
03/04. 14. 45
04/05. 9. 52
05/06. 5. 65
06/07. 5. 60
07/08. 11. 46
08/09. 8. 51
09/10. 4. 70
10/11. 5. 62
11/12. 4. 69
12/13. 5. 72
13/14. 6. 69
14/15. 5. 64
15/16. 3. 70
16/17. 2. 86
17/18. 3. 77
18/19. 4. 71
Some day...

PL: Tottenham (9) - Watford (20) Lørdag 19. oktober klokka 16:00 5 måneder 2 uker ago #77489

• Dougie
  • Dougie's profilbilde
Selvsagt er det bedre, både objektivt og subjektivt, med poeng. Men det er spillet som til syvende og sist må forbedres, skal dette snu. Altså vil jeg se det som et større friskhetstegn at spillerne kjemper og er på høyde med Lpool, men taper knepent, enn at man snubler seg til ett poeng med 3-31 i avslutninger favør Lfc. Det tror jeg gjelder spillerne også. Hvilket også gjelder de lange linjene, det er ikke resultatene isolert sett som er problemet, men spillet. Så er det selvfølgelig en sammenheng mellom resultat og spill, men lag kan også oppleve perioder hvor man får for dårlig betalt. Denne spillemessige stagnasjonen er ikke bare en "liten dupp", vi snakker vel fort de siste 9 månedene.

At vi var ræva før (altså at ting må settes i perspektiv) er et så oppbrukt argument at jeg blir litt matt. Sammenlikn ressursene og spillerstallen da og nå. Mye av dette er selvsagt Pochs fortjeneste, men sånn er fotball; man blir et offer for egen suksess. Og er det egentlig noen som klager over jobben han har gjort? Dvs, vi snakker om Spurs-fans her, så det er sikkert en og annen, men du trenger iallefall ikke overbevise meg om at Pochettino er en god trener som bør få tid. Spørsmålet jeg stiller er om han har spillerne bak seg. Hvis han ikke har det, er det som nevnt flere ganger her nå absolutt ingenting som kan gjøres, da er det bare et spørsmål om tid. Jeg er fortsatt usikker (dvs at noen ikke er bak han er åpenbart, men spørsmålet er hvor stor denne grupperingen er, og om det evt sprer seg til majoriteten), men må ærlig innrømme at det begynner å se mørkere ut enn jeg hadde kunnet forestille meg.

Edit: Poenget mitt er altså (og dette tror jeg gjelder en majoritet av Spurs-fans, selv de som virkelig lefler med "Poch out") at frykten eller tvilen ikke ligger i hvorvidt Pochettino er rett mann til å snu dette, eller om klubben bør gi han tiden som trengs, men snarere hvor stor riften mellom spillerne og Pochettino er (hvis det i det hele tatt er en rift). Mekanismene i fotballen fungerer nå slik at spillerne kan kaste hvilken som helst trener. Satt på spissen, sitter Pochettino altså på deres nåde.
"Soldado, oh oh oh, Soldado, oh oh oh, he came from sunny Spain, to train with Harry Kane"
Siste endring: 5 måneder 2 uker ago av Dougie.

PL: Tottenham (9) - Watford (20) Lørdag 19. oktober klokka 16:00 5 måneder 2 uker ago #77490

• HH
  • HH's profilbilde
Redknapp kjøpte Palacios og Defoe når vi slo på stortromma. Pochettino fikk nettopp N'Dombele og Lo Celso.

At man nå stiller høyere krav til Pochettino enn hva man gjorde til Gerry Francis synes jeg faktisk er på sin plass.

Å ligge rundt 70 poeng med Tottenham er ingen stor prestasjon. Det er ikke enkelt. Som Utd viser så er det ikke enkelt å kjempe om topp 4, men du trenger ikke være noen stor manager for å ligge rundt 70 poeng med Tottenham. Det Pochettino presterte i ligaen i fjor er etter mitt syn ikke noe bedre enn hva Jol, Redknapp og AVB har klart før han. Jol og Redknapp var knapt regnet som verdensklasse-managere før de kom til oss. AVB kan tyde på at var hypet (noe jeg mistenker Pochettino også er dessverre).

PL: Tottenham (9) - Watford (20) Lørdag 19. oktober klokka 16:00 5 måneder 2 uker ago #77491

• RH
  • RH's profilbilde
1960-61: 1. plass (Vant FA-cupen)
1961-62: 3. plass (Vant FA-cupen, semifinale i Serievinnercupen)
1962-63: 2. plass (Vant Cupvinnercupen)

Men dette blir selvfølgelig alt for langt tilbake i tid til å sammenligne med. Når man skal sette ting i perspektiv kan man ikke gå lenger tilbake enn til 90-tallet. :P

PL: Tottenham (9) - Watford (20) Lørdag 19. oktober klokka 16:00 5 måneder 2 uker ago #77492

• Loyd
  • Loyd's profilbilde
  • AKA rihno...
RH skrev:

Men dette blir selvfølgelig alt for langt tilbake i tid til å sammenligne med. Når man skal sette ting i perspektiv kan man ikke gå lenger tilbake enn til 90-tallet. :P

Du kan selvsagt trekke frem akkurat hva du vil. Tror dog mange vil regne det som en annen epoke. Har skjedd litt siden 60-tallet. En 15-årsperiode setter i hvert fall Poch sine prestasjoner i et perspektiv.

Selvsagt enig i det som blir sagt om å miste garderoben. Hvis nok spillere har mistet troen på prosjektet så blir jobben umulig. Dog foretrekker jeg Ferguson sin løsning med å ta en shake-up i spillergruppen med jevne mellomrom. Det har ikke Poch hatt mulighet til å gjøre på grunn av begrensede midler. Når tre viktige spillere er på utgående kontrakt og to andre i ny og ne lufter tanken om å spille for andre så er ikke det gunstig når man ikke bare kan si «ja vel», sette de på reservelaget og hente inn nye spillere.
Some day...

PL: Tottenham (9) - Watford (20) Lørdag 19. oktober klokka 16:00 5 måneder 2 uker ago #77493

• RH
  • RH's profilbilde
Loyd skrev:
RH skrev:

Du kan selvsagt trekke frem akkurat hva du vil. Tror dog mange vil regne det som en annen epoke. Har skjedd litt siden 60-tallet.

Har skjedd en god del siden første halvdel av 2000-tallet også. Nettopp det som er poenget. Vi må glemme det som har vært, både de gode og de dårlige epokene. Vi er nå blant Europas 10 rikeste klubber og har gode grunner til å ha forventninger, både om CL-deltakelse og trofeer. Poch er ikke en stakkar som må lage gull av gråstein slik du antyder. Nå har han derimot de siste 10-16 månedene klart å lage gråstein av gull, til tross for gode forutsetninger. La mannen få slippe å bli patetisk.

PL: Tottenham (9) - Watford (20) Lørdag 19. oktober klokka 16:00 5 måneder 2 uker ago #77494

• Ginola #14
  • Ginola #14's profilbilde
RH skrev:
Loyd skrev:
RH skrev:

Du kan selvsagt trekke frem akkurat hva du vil. Tror dog mange vil regne det som en annen epoke. Har skjedd litt siden 60-tallet.

Har skjedd en god del siden første halvdel av 2000-tallet også. Nettopp det som er poenget. Vi må glemme det som har vært, både de gode og de dårlige epokene. Vi er nå blant Europas 10 rikeste klubber og har gode grunner til å ha forventninger, både om CL-deltakelse og trofeer. Poch er ikke en stakkar som må lage gull av gråstein slik du antyder. Nå har han derimot de siste 10-16 månedene klart å lage gråstein av gull, til tross for gode forutsetninger. La mannen få slippe å bli patetisk.

:huh: :huh: :pinch:
Her settes standarden gitt. Synd ikke en gang litt CL fotball første halvdel av 2019 får deg på annet spor enn gråstein og patetisk. Og vi har vel hatt en stadion-situasjon de siste sesongene som i alle fall tilsynelatende ikke akkurat har gjort oss i stand til å bruke penger sportslig tilsvarende topp 10 i Europa?

PL: Tottenham (9) - Watford (20) Lørdag 19. oktober klokka 16:00 5 måneder 2 uker ago #77495

• RH
  • RH's profilbilde
Ginola #14 skrev:
RH skrev:
Loyd skrev:
RH skrev:

:huh: :huh: :pinch:
Her settes standarden gitt. Synd ikke en gang litt CL fotball første halvdel av 2019 får deg på annet spor enn gråstein og patetisk. Og vi har vel hatt en stadion-situasjon de siste sesongene som i alle fall tilsynelatende ikke akkurat har gjort oss i stand til å bruke penger sportslig tilsvarende topp 10 i Europa?

Alltid vanskelig å toppe dine standarder, som i korte trekk går ut på at alt bortsett fra nedrykk er godkjent og langt over forventningene. Kombinert med at alt snur og blir kjempebra bare tiden får gå.
Siste endring: 5 måneder 2 uker ago av RH.